Ebben a bejegyzésben a bankok költségeiről írok. Az utóbbi időben számos új díjtétel jelent meg, mint például a monitoring díj (tartozáskezelési díj, késedelmi eljárás költsége "címmel"), rendkívüli monitoring díj, és levelezési költség.
Egy korábbi bejegyzésemben már írtam arról, hogy a devizahitelek árfolyamváltozása több dologtól is függ, például:
- magyarország makrogazdasági mutatóitól (főként az államadósság mértékétől),
- svájci jegybank tevékenységétől, döntéseitől, valamint
- a bankok kreatív költségeitől, illetve árképzésétől is.
A probléma nem azzal van, hogy ezen felszámított költségek mögött ne lenne tényleges tevékenység végzés, hanem a mértékével. Egy-egy levél kiküldéséért akár 350-740 forint közötti összeget számolnak fel. A díj attól változik, hogy milyen típusú levelet küldenek: a felmondás drágább, a kamatváltozásról szóló értesítés olcsóbb.
A rendkívüli monitoring díjat "csak" esetenként számítják fel, előre nem definiált indokokkal.
Érdemes még megemlíteni a késedelmi kamatot, amit nem csak akkor számítanak fel, ha késve fizetjük a részleteket, hanem akkor is, ha ezekkel a díjakkal nem vagyunk tisztában, nem tartunk elég pénzt fedezetül a folyószámlánkot. A díjat levonják, mivel nem volt elég pénz rá, a folyószámlánk mínuszba fut és egyből elkezd ketyegni a "kényszerhitel" utáni kamat is. Ez az én bankomnál évi 27,6%. (nem kevés)
Mit tehetünk mi? A díjak kiszabásával kapcsolatosan semmit. Azok felszámítása teljesen törvényes, bár etikussága megkérdőjelezhető. A bankkal szembeni erőviszonyok sem kiegyenlítettek. Mindezek a díjak leginkább, már az amúgy is nehéz helyzetben lévő adósokat sújtja.
Mégis, egy dolgot tehetünk. Megismerjük a hitelünk részleteit, odafigyelünk a változtatásokra (arról a banknak értesítenie kell bennünket), valamint kezeljük a pénzügyeinket. Ellenőrizzük, hogy van e elég pénz a számlán a megfelelő időben, hogy van e valamilyen változás, amit be kell tartanunk. BAzt vallom, hogy ha én nem tervezek, akkor más megteszi azt helyettem. Mint írtam ez nem annyira egyszerű egy bank-kisember viszonylatban, mégis az én felelősségem csökkenteni a kiszolgáltatottságomat. Ha van rá lehetőségem, akkor fizessem időben a kamatokat, ha pedig tudom, hogy nem fogom tudni, akkor vegye fel a kapcsolatot a bankkal, hogy valamilyen megoldást találjanak közösen.
(Forrás: Figyelő, 2010. július 29-i száma, "a 10 legjellemzőbb pénzügyi átverés" cikke)
Ajánlott bejegyzések:
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.